I denne bog undersøger Dyrløv, hvordan trivslen hos børn og unge i dag er under pres, hvilket kan føre til langvarige konsekvenser for dem og deres fremtid. Bogen dækker alt fra årsagerne til mistrivsel, identificering af særligt sårbare grupper, til strategier for forebyggelse samt metoder til at støtte børn, der oplever mistrivsel.
På mit studie, lærerstudiet i Aalborg, læser vi en del af Ulla Dyrløv. Det gør vi, fordi det børnesyn som hun har, er det syn som er ønskeligt, at vi lærerstuderende kommer ud på den anden side med. Lad mig give et eksempel herpå:
“Der er ikke noget galt i barnet, men i barnets opgivelser, og barnet har brug for hjælp fra voksne. Barnet er altså ikke problemet. Barnet viser problemet.”
Ovenstående citat er et rigtig godt eksempel på, hvordan Dyrløv udfordrer de traditionelle opfattelser af, hvad der ligger til grund for problemer i børns adfærd og udvikling. I stedet for at se barnet som kilden til udfordringerne, opfordrer hun os til at reflektere over de omgivelser barnet befinder sig i.
Når vi anerkender, at barnet reagerer på sit miljø, bliver det tydeligt, at vores rolle som lærere, forældre eller andet, er at skabe inkluderende og støttende rammer. Det betyder, at vi skal lytte til, hvad barnet forsøger at kommunikere gennem sin adfærd.
Udover at være forfatter til flere bøger, så er hun en aktiv debattør inden for børneområdet, psykolog og godkendt specialist i klinisk børnepsykologi. Det er altså værd at lytte/læse, hvad hun har af undersøgelser og erfaringer indenfor børneområdet.
Bogen, og hendes bøger generelt, henvender sig til forældre og fagfolk. Generelt alle, som har med børn at gøre i deres hverdag.
Afslutningsvis i bogen ses et overskueligt værktøj til, hvordan du som forældre kan undersøge om dit barn er på vej ind i mistrivsel. En Trivselsdagbog, som kortlægger dit barns betingelser, et overblik over og en oversigt over, hvilke tegn du skal være opmærksom på.
Meget anbefalelsesværdig og vigtig bog!
Skriv et svar