Baggrund:
Walther er uddannet litterat med sidefag i filosofi. Han er lektor ved Institut for kulturvidenskaber på Syddansk Universitet. Han har forfattet mange interessante bøger om computerspil og nye medier. Han er desuden skribent ved Informationen, Weekendavisen, Føljeton m.fl. Han er ligeledes konsulent i reklame- og adfærdsbranchen, foredragsholder og samfundsdebatør. Han underviser også i ‘ludoficering’, dvs måderne hvorpå computerspil kan aflæses som arkitektur. Slutteligt skriver han bøger og journalistiske artikler om fodbold.
Resumé:
Denne fagbog i lommeformat er en introduktion til de computerspil, som børne- og ungekulturen i dag mødes om og udviklingen i det virtuelle landskab. Det er også en bog om anvendelsen af dette fællesskab som platform for pædagogisk praksis.
Bogen henvender sig primært studerende og praktiserende lærere og pædagoger indenfor skole- og fritidsområdet, men kan også anvendes af personalet på døgninstitutioner for både børn og voksne med forskellige udfordringer. Interessant læsning for alle med interesse for gamingkulturen og børne- ungekultur.
På ganske få årtier er computerspil blevet en underholdningsform for millioner – på linje med film og tv. Computerspillets historie startede i 1952, da A. S. Douglas lavede ”Noughts and Crosses” af som en del af hans ph.d. opgave om human-computer interaction. Den gang var spillene ret simple; grovpixelerede, 2-dimensionelle og med kun ganske få farver. Det 2-dimensionelle layout gav meget lidt bevægelighed og det var da også kun muligt at bevæge sig horisontalt og vertikalt i skærmbilledet.
I 1962 fulgte ”Spacewar”, som var designet til to hele to spillere i hvert sit rumskib, som skulle bekrige hinanden.
I al sin enkelthed var disse spil forløber for de ekstremt realistiske virtuelle 3D-verdener, som vi kender i dag.
Computerspil er blevet en helt ny måde at fortælle historier på. Vi sidder ikke længere passivt og læser og lader sin egen fantasi genere de indre billeder hver for sig. Vi kan nu sidde sammen i et online fællesskab, opleve den samme historie, se de samme billeder….og ikke hver have vores egen forestilling.
Siden er computerindustri blevet en millionindustri og spiludviklerne er kun blevet bedre og bedre til at finde på fantastiske fortællinger, der grafisk næsten er flottere end virkeligheden. Alt lige fra drabelige fantasyhistorier til rumkampe, supersvære hovedbrud og sport i cyberspace er nu muligt, både som singleplayer og sammen med venner – realtime såvel som online.
Der er ikke grænser for, hvordan computerspil kan bruges i undervisning og bygge bro fra interaktion til relation, når blot lærere og pædagoger er klædt på til opgaven. Så kan alt lige fra Minecraft til World of Warcraft fungere som meningsfulde spil i skole og fritid, som åbner mulighed for debat i forhold til forskellige dilemmaer, normer og samfundskritiske moraler.
Og hvordan kan man så bruge spilbaseret læring som et pædagogisk redskab?
Dette muliggøres igennem gamerkulturen, som både skaber rum til dels et vigtigt stykke relationsarbejde, men også mulighed for debat om forskelligartede dilemmaer, etik og moral, does and don´ts i den fiktive online-verden med træk til den virkelige verdens almenkendte dannelsesbegreber.
Gameplay bidrager således med et nyt praktisk pædagogisk perspektiv med et enormt læringspotentiale, som er med til at forme den teknologiske og kulturelle udvikling, samfundsudviklingen og dannelsesdiskussionen.
Vurdering:
Alt i alt en spændende fagbog om dels computerspils historie og de pædagogiske anvendelsesmuligheder, som følger i kølvandet. Formår man som underviser eller pædagog at gribe chancen, så er mulighederne for både faglig og personlig udvikling for den enkelte ganske enestående. For det første skabes et godt udgangspunkt for relationsarbejde, som igen er første forudsætning for både faglig og personlig guidning.
Walther formår at formidle budskabet i et let sprog uden for mange indforståede termer. Sproget er let forståeligt og flyder generelt ubesværet.
For den interesserede læser er der kun én ulempe: bogen er for kort.
Skriv et svar