“The Power Of Habit – Why We Do What We Do In Life & Business” er en engelsk bog der handler om vaner – Hvordan de påvirker os som personer, hvordan virksomheder bruger dem til at sælge produkter til os og meget andet. Den går både teoretisk til værks, men fortæller også om de lidt mere skæve sider om forskellige typer af vaner.
Før jeg begyndte at læse bogen havde jeg ret store forventninger til den. Det er, for det første, en meget kendt og populær bog, men jeg glædede mig også til at læse den fordi den omhandlede et emne som jeg er meget interesseret i – Netop hvordan virksomheder sælger produkter vha. marketing-metoder vi slet ikke selv opdager bliver brugt.
Desværre gik der et stykke tid før jeg kom til den del jeg personligt synes var interessant..
Bogen er delt op i tre dele, hvor den første del handler om vaner på det personlige plan. Ikke på det personlige plan på den måde, at det er en selvhjælpsbog, men mere ifht. hvordan de virker og kan påvirke os. I dette kapitel bliver der fx beskrevet hvordan vaner kan gøre livet med alzheimers nemmere, da vaner simpelthen er så inkorporeret i den måde vi lever vores liv på.
Anden del handler om hvordan virksomheder bruger vaner til at sælge produkter til dig. Det er helt klart denne del jeg synes var mest interessant. Her er der store afsnit om bl.a. Starbucks og Target.
Tredje del handler om vaner i et samfund – Her går forfatteren bl.a. i dybden med hvordan en kirke fik boostet deres popularitet enormt meget ved at “opfinde” forskellige vaner forbundet til netop dette.
Personligt synes jeg kapitlerne i bogen er alt for lange, og sproget lidt for teoretisk en gang imellem. Jeg havde rimelig svært ved at komme igennem både første og sidste del, men synes dog samtidig at anden del var genial. Jeg har efterhånden læst en del engelske bøger, og må nok sige, at dette er den sværeste, rent sprog-mæssigt, jeg læst.
Du skal læse denne bog hvis du interesser dig vaner, og hvordan de påvirker os. Du skal bare være opmærksom på, at den går i dybden med flere forskellige typer af vaner, og altså ikke som sådan er niche-bog indenfor ændring af vaner, hvordan virksomheder bruger vaner til at sælge eller hvordan samfundet kan påvirke dig med vaner.
For mig er det helt klart anden del af bogen der trækker anmeldelsen op – Hvis denne del ikke have været med, ville jeg synes det var en ret kedelig bog. Det er helt sikkert nogle interessante ting der står i de to andre dele.. Man skal bare interessere sig for det! 🙂
Du kan købe “The Power Of Habit – Why We Do What We Do In Life & Business” her
Har du læst bogen? Hvad synes du om den? Giv din vurdering fra 1-5 stjerner, øverst i indlægget, og skriv en kommentar omkring hvad du synes er særligt godt, eller særligt dårligt ved bogen..
Ole Gregersen skriver
Hej. Jeg synes bogen ser interessant ud, men efter din fine gennemgang, så tror jeg at jeg venter lidt med at læse den. Til gengæld har jeg været glad for B.J. Fogg, som arbejder meget med vaner – især at ændre dem. Jeg mener ikke han har skrevet en bog om vaner, men har fx http://www.behaviorgrid.org/ – det er akademisk, men det er ret interessant at se på hvordan man kan arbejde med motivation, handlen og vaner.
Tobias Hyldeborg skriver
Tak for rosen!
Det ser bestemt også spændende ud..
Ole Gregersen skriver
Hej Tobias
En af udfordringerne med Fogg, er at man ligesom selv skal omsætte hans arbejde til de ændringer man vil foretage – der er ikke noget “5 thing you should do”, men til gengæld har det noget mere dybde og indsigt, så det er godt at blive klog af – til at få en grundlæggende forståelse af hvordan man ændrer mennesker vaner og motiverer dem til bestemte handlinger. For eksempel en konvertering .-)