“Overfladespænding – historien om en pige”
Baggrund:
Charlotte Overbeck er født i 1966 og bosat på Vejle-egnen.
Hun er uddannet ernærings- og husholdningningsøkonom samt coach. Hun har blandt andet udgivet to dagbøger i serien ‘180 dage i taknemmelighed’.
I det daglige arbejder hun som coach, foredragsholder og holder workshops. Blandt andet har hun udviklet kurset “Ligevægt”, som henvender sig til mennesker, der lider af BED (Binge Eating Disorder).
Hendes mærkesager er fysisk og mental trivsel og sundhed, herunder mad, vægt, rygning, alkohol, stress og trivsel. Dette har hun beskæftiget sig med mere end 20 år. Hun interesserer sig især for de bagvedliggende grunde til disse udfordringer, fx tanker, følelser, opvækstmæssige og samfundsmæssige årsager.
Ved siden af vedligeholder hun sin blog, som indeholder megen inspiration og positivitet.
“Overfladespænding – historien om en pige” er en fiktiv fortælling. Om denne roman udtaler Charlotte Overbeck i et interview med Ugeavisen Vejle, at:
“Jeg kan se rigtig mange ligheder mellem det, som de mennesker, jeg har arbejdet med, har med i bagagen,
og hvad jeg selv har oplevet som datter af en mor, der led af svær depression.”
Hun forklarer endvidere, at bogen er blevet til på baggrund af en kombination af egne oplevelser og hendes fagligt professionelt arbejde.
Resumé
Rammerne er sat i et fredfyldt villakvarter. Freya lever i en kernefamilie med sin mand og to børn. Ud af til er alt perfekt. Økonomien er god, hjemmet er smukt dekoreret med moderne kunst og indretningstrends. Haven er sirligt passet og plejet. Freya er yderst perfektionistisk i sit udtryk udadtil, både hvad angår sig selv, sin familie og deres fælles rammer. Hun er opofrende og uselvisk, meget pligtskyldig, den perfekte hjemmegående husmor.
Idyllen er faktisk kun brudt af naboens vildtvoksende have, en skamplet, som generer Freyas skarpe blik for stil og perfektion.
Da hun overhører en dialog mellem nabokonen Jensen og dennes hjemmehjælper, beslutter pligtskyldigt at tilbyde sin hjælp. I sit stille sind håber hun dog nærmest, at hjælpen vil blive afslået: Jensens uorden vækker ikke blot Freyas afsky, men også vrede.
Jensen takker ja til den udstrakte hånd og langsomt opstår en varm fortrolighed. Jensen fortæller gerne om sit eget liv og de svære udfordringer, hun har mødt på sin vej. Trods modgang har hun dog et fantastisk positivt livssyn, som langsomt smitter af på Freya.
Det viser sig nemlig, at Freyas perfektionistiske facade dækker over en svær barndom med en alkoholiseret mor og en handlingslammet far.
En barndom, hvor turen hjem fra skole altid foregik med tunge skridt.
Hvilken mor ville møde hende?
Den hjertevarme, som lavede lækker mad? Eller den berusede, som brugte sin datter som sin fortrolige lommepsykolog?
Freya var nok ikke klar over det som barn, men alle kendte tilsyneladende til moderens alkoholmisbrug, men havde for længst trukket sig og ingen greb ind. Selv faderen havde givet op og bad Freya tage over. “Du er jo så god til at tale med mor”.
Freya brugte derfor store dele af sin barndom med at forsøge at redde sin mor, indtil dennes alt for tidlige død.
En sådan barndom har ikke overraskende skabt et fundament af skyld og skam krydret med selvhad og frygten for at fejle. Freya tackler de dystre tanker ved at overspise, proppe sig, indtil hullet i maven er fyldt ud og de sorte sommerfugle er i ro. Og skammen igen tager over.
I mødet med naboen Jensen og hendes fortællinger og livssyn, opdager Freya lysten og modet til at gøre op med sin barndom og bryde fri af fortidens lænker.
Vurdering:
En fremragende beskrivelse af udviklingen fra lille pige til til voksen kvinde. En rejse gennem en barndom med uforudsigelighed samt skyld og skam, som dog også indeholder gode og glade minder.
Romanen er en samling rå og ærlige fortællinger, som beskæftiger sig med tunge emner som skyld og skam, fordomme og selvhad, bodyshaming og selvstigmatisering, spiseforstyrrelser og andre copingmekanismer. Samtidigt rummer den også elementer af taknemmelighed og håb, venskab og selvindsigt, personlig udvikling og frigørelse. Det hele bindes på smukkeste vis sammen i Freyas tanker og følelsesliv, hvor læseren inviteres med hélt ind. Derind, hvor det gør ondt og helingen begynder. Der eksisterer ikke noget filter, hvilket skaber en fantastisk nærværende læseoplevelse.
Skrivestilen er ukompliceret, sprog glider let og behageligt.
Historien er medrivende og interessant fra første side.
“Overfladespænding – historien om en pige” går ind under huden og dvæler længe i læserens sind.
Et sublimt eksempel på, hvordan fortiden mennesker på både godt og ondt. Hvordan man som menneske er et produkt af sine erindringer, men samtidigt også indeholder så meget mere.
Man udfordres til at tænke over sin egen historie.
Hvilke milepæle har ført frem til i dag?
Hvilke minder trækker tråde, både positive og negative, og hvordan kan accepten og roen indfinde sig?
Kort sagt, en roman som ikke blot handler om – men også inspirerer til – at tage livet op til revision og lave om på livsmønstre og handlemåder for at opnå et bedre liv.
Skriv et svar