Baggrund:
Jens Peter Madsen er oprindeligt vokset op i Jylland, hvor han som barn stiftede bekendtskab med den mundtlige overlevering fra voksne til børn. Han blev grebet af den mundtlige fortælleform, som på magisk vis tryllebinder …..
Madsen blev senere efterskole- og seminarielærer, hvor han finpudsede sin metode til glæde for……
professionel historiefortæller og underviser i fortællekunst
Madsen har været en drivende kraft i en række projekter og diverse udviklingsarbejde om mundtlig fortællekunst, som fx Mee Wee Room, Digitalstoryteller.dk, Sporjagt – børn og billedkunst, 1960erhistorier.dk og internet forlaget Storybox.dk
2012 blev han kåret som Årets Fynbo for sit store arbejde med mundtlig fortælling og det talte ord.
Madsen har foruden denne bogudgivelse også udgivet et stort udvalg af sine historier via Youtube og internetforlaget Storybox.dk, hvor du blandt andet kan høre de 12 historier om ”En dreng med en livlig fantasi”.
Forlagets beskrivelse:
Jens Peter Madsens Lige ud af hovedet og uden bog fremlægger en metode, der giver læseren mulighed for at kunne fortælle historier, der fænger børn eller voksne. Metoden som forfatteren kalder “Lige ud af hovedet og uden bog” er udviklet af forfatteren selv, som har haft mundtlig fortælling med sig fra sin egen barndom og nu som kunster, foredragsholder og underviser arbejder med mundtlig fortælling.
”Lige ud af hovedet og uden bog” er en personlig beretning om et liv, et studie og en praksis som historiefortæller. Det er en håndbog med opgaver og øvelser, som hjælper læseren på vej til at kunne videreformidle sine egne personlige historier.
Resumé:
Forfatteren Jens Peter Madsen har udviklet en metode til historiefortælling, som han kalder ”lige ud af hovedet og uden bog”. Metoden er udviklet igennem et helt liv, idet forfatteren selv er vokset op med levende historiefortælling og siden har forfinet den qua sit arbejde som underviser, foredragsholder og kunstner.
”Lige ud af hovedet og uden bog” er en personlig fortælling om metoden til at blive en fænomenal historiefortæller.
Samtidigt er det en håndbog, som beskriver teknikken, krydret med praktiske opgaver og øvelser. Alt dette hjælper læseren på vej til selv at blive en bedre formidler af den gamle, ædle fortællekunst, serveret frit fra leveren uden brug af manuskript.
Den mundtlige overlevering har eksisteret siden tidernes morgen, eller i hvert fald så lang tilbage, som til de første mennesker samlet om bålet. Det er en levende let og beskrivende fortælleform, som skaber et fælles rum med nærvær og intensitet.
Forfatteren beskriver så smuk, hvordan ”magiske forandring i stemningen og samspillet mellem eleverne og ham selv, når han for en stund holdt op med at undervise og i stedet begyndte at fortælle historier”. Via beskrivelse af teknik og et udvalg af praktiske erindrings- og fortælleøvelser, vækker han langsomt læserens urinstinkt for mundtlig fortælling.
Mundtlig overlevering er en mental berøring, hvor man giver lytteren en lille smule af sit eget indre og samtidigt giver lytteren mulighed for at skabe egne indre billeder at bygge videre på. Adskillelsen mellem den, som fortæller, og lytteren udviskes og i stedet skabes et fælles sanserum.
Bogen er i dén grad højaktuel.
Den mundtlige fortælling er i høj grad forbundet med samvær og nærvær, noget som det moderne samfund har mistet. Men det er ikke for sent. Nutidens mennesker har i lige så høj grad som før behov at mødes i fællesskaber for at fortælle og høre historier, som kan give den enkelte mening og sammenhæng i tilværelsen. Disse fællesskaber findes i stigende grad på digitale platforme (fx SoMe) fremfor rundt om bålet, men virkningen og betydningen er den samme.
Dertil kommer at mundtlige fortællinger, også kendt som storytelling, i nyere tid er blevet et anerkendt pædagogisk værktøj i såvel terapi-, coaching og undervisningsøjemedøjemed. Metoder skaber grundlag for at anvender fortællinger, anekdoter og metaforer og er nok især kendt fra gamle fabler og myter. Disse små verbale fortællinger løsriver sig fra fagtekst og tyr i stedet til mundtlig og billedlig lærdom. Denne bog byder på smukkeste vis op til sansedans og træner læserens egen evne til mundtlig overlevering.
Det er den ældste måde at fortælle historier på, som både den gang og nu rummer unikke muligheder for udveksling af betydningsfulde historier.
Der er tale om et kommunikativt virkemiddel, som henvender sig til alle mennesker uanset alder og social status, og kan med stor fordel anvendes til børn helt ned i børnehavealderen. Det talte sprog kobler barnets indre verden, følelser og forståelser sammen med oplevelser i omgivelserne. Der opstår et frirum af følelser, engagement og indlevelse, begejstring og ikke mindst skabes et unikt bånd mellem fortæller og lytter, hvor tid og sted for en stund glemmes. Med mundlige historier kan man således stimulere både fantasi og følelser, sanserne og kroppen – og samtidigt styrke udviklingen af de kognitive funktioner, herunder sproget og sprogforståelsen. Rent sprogligt har børn netop brug for gradvist at kunne præcisere, nuancere, forstå og referere komplekse sammenhænge, hvilket til fulde indlæres via den mundtlige fortællestil.
Storytellings narrative afart finder anvendelse inden for psykologien og psykiatrien som en forløsende faktor (fx terapeutisk anvendelse til bearbejdelse af traumer).Madsen siger selv: “Det er let at fortælle historier efter denne metode. Alle historier består af et ret begrænset antal billeder, og når du kender dem godt, så er det sådan set bare at fortælle det, som du ser i dit indre billede. Og med lidt øvelse, så kommer historien helt af sig selv. Ikke nøjagtig, som du kan læse den i bogen, men som du har hørt og oplevet den i din egen fantasi”
Vurdering:
Sproget flyder let og elegant. Og bogen er letlæselig og inspirerende. Man kan tydeligt mærke, at Madsen brænder for sit hjertebarn, den mundlige fortællekunst.
Han har en stærk og levende evne til at formidle og inspirere andre til selv at prøve kræfter med den mundtlige fortællekunst. Hans bog byder på fineste vis op til sansedans til takten af det talte sprog og dets finurlige nuancer.
Carsten Legaard skriver
Man skal normalt ikke kimse ad stjerner, men i dette tilfælde undrer det mig, at så positiv en anmeldelse kun rækker til tre?
Heidi skriver
Det vil jo altid være en vurderingssag og ligesom til eksamen, så kræver topkarakter i min optik noget ekstraordinært.
Hér er der tale om en ne lommebog med fagligt indhold, som er meget velskrevet og derfor også scorer over gennemsnit. Men bogen berører ikke de teoretiske og faglige aspekter bag den narrative proces, som ville have understøttet forfatterens egne teorier. For mig ville netop dét have løftet den det sidste stykke.