“Buyology” er en bog der giver dig et indblik i hvordan virksomheder påvirker dig til, at købe deres produkter, uden at du rent faktisk ved det. Når du åbner bogen åbner du samtidig op for en hel verden du sikkert ikke vidste eksisterede – Det handler om hvordan virksomheder bruger dufte, skjulte tricks og andre hemmelige fif til at få dig til at bruge penge på deres produkter.
Jeg har allerede læst en af hans andre bøger, (Brandwashed) som jeg blev utroligt inspireret over. Derfor var mine forventninger til denne bog også super høje. Jeg vidste godt at de to bøger havde nogenlunde samme emne, men alligevel tænkte jeg, at jeg ville give den et forsøg.
Igennem min læsning af bogen tænkte jeg flere gange “Har jeg ikke allerede læst det her?”, men alligevel fandt jeg kapitlerne super spændende. Selvfølgelig er alle emnerne ikke de samme, og derfor synes jeg stadig det var super inspirerende og god læsning jeg har fået ud af denne bog.
Én af de gode ting jeg godt kan lide ved Martin Lindstrom’s bøger (i hvert fald Brandwashed og Buyology) er, at der bliver brugt konkrete eksempler hele vejen igennem. Hver gang Martin forklarer én eller anden teori i bogen, bliver den altid støttet op omkring et konkret eksempel, hvad enten det er en hjerne-scanning han har foretaget på nogle test-personer for, at se hvordan de ville reagere på forskellige brands eller måske et virkeligt eksempel hvor han fortæller hvordan rigtige virksomheder har brugt denne konkrete teori.
Som sagt så minder Buyology en smule om Brandwashed, og omvendt, og derfor synes jeg også du skal have syntes, at én af bøgerne har været utroligt gode, hvis du overvejer også at læse den anden. Hvis du endnu ikke har læst nogen som helst af dem, vil jeg anbefale dig straks at komme igang!
Køb som fysisk bog her
Skriv et svar