I “København er hvid og blå” tager Onkel Hawaii læserne med på en rejse gennem sorgens komplekse korridorer og eksistentiel eftertanke.
Fortællingen begynder på årsdagen for Andedrengens bedste vens selvmord, der driver ham ind i hjertet af Amazonasjunglen i jagten på et hemmeligt jungletempel. Dette tempel siges at gemme på den kosmiske eliksir, ayahuasca, der kan opløse tiden selv og åbne en portal til de afdødes rige.
En revne i virkeligheden opstår, og Andedrengen kastes ud på en kalejdoskopisk odysse. Hans mission forvandler sig til en rørende opgave med at transportere sin vens nedbrydende lig tilbage til livet efter døden.
Midt i surrealistiske landskaber udfolder sig en dybtfølt erkendelse på en uventet scene – den uendelige strækning af et fodboldstadion.
Med ryggen vendt til kampen opdager Andedrengen den dybfølte skønhed forankret i sorg, i dybet af fortvivlelsen og essensen af, hvad det virkelig betyder at være menneske.
Onkel Hawaii, den gådefulde forfatter, og illustrator, bringer sin karakteristiske blanding af jazzet eksistentialisme og grotesk morbide elementer til forgrunden.
Hans narrative håndværk er lige så ukonventionelt som det er medrivende.
“København er hvid og blå” udfordrer konventionel fortællerkunst. Onkel Hawaiis evne til sømløst at væve det fantastiske og det eksistentielle skaber en læseoplevelse, der transcenderer det almindelige.
Romanen inviterer læserne til at dykke ned i livets kompleksiteter, døden og den menneskelige tilstand med et unikt og tankevækkende perspektiv.
Afslutningsvis er “København er hvid og blå” en surrealistisk symfoni, der resonerer med dem, der værdsætter litteratur, der skubber grænserne for fantasi og bevidsthed. Onkel Hawaii sikrer, at læserne ikke blot er tilskuere, men aktive deltagere i en rejse, der udforsker dybderne af eksistensen.
(anmeldereksemplar modtaget af forlaget Baggaardsbaroner)
Skriv et svar