Gennem tre bøger følger vi Pi’s rejse fra børnehave til skole.
I bogen Pi tager tilløb til SFO og skole bliver i vi præsenteret for Pi i børnehaven. Pi bliver opmærksom på, at hun snart skal starte i forårs-SFO, men det vækker stor bekymring for hende. Det er ukendt og derfor også ret intimiderende. Pi får massere af støtte og hjælp fra de voksne omkring sig, og bliver til sidst klar til at tage springet.
I bogen Pi tager et kvantespring følger vi Pi’s spændende rejse fra at være et børnehavebarn til at blive en del af SFO’en. Bogen formår på en fin og humoristisk måde at beskrive de mange nye oplevelser, som Pi står overfor, når hun pludselig skal forholde sig til nye venner, voksne og regler.
Afslutningsvis har vi Pi tager skolen på sig. Her kommer Pi’s virkelig frustrationer til udtryk. Springet fra børnehave, sfo og nu skole er kæmpestort. De mange nye indtryk og bekendtskaber er indviklede og svære at navigere i, men igen får Pi alt den støtte, som hun har brug for, hvilket giver hende styrke og troen på at hun kan klare det. Langsomt bliver Pi en del af det nye fællesskab, og den rejse er læseren med på.
Bøgerne formår på en ret fantastisk måde at behandle emner så som forandring, venskab og læring. Følelser, som ethvert barn i lignende situationer vil kunne genkende. Forfatteren skildrer Pi’s nyskrrighed og åbenhed, men også usikkerhed overfor det ukendte, samtidigmed, at hun også skal bruge meget energi på at navigere i den nye tilværelse.
Illustrationer og skrivestil
Bøgernes skrivestil er karakteriseret ved at være letlæselige med en god balance mellem humor og eftertænksomhed. Atmosfæren er virkelighedsnær, hvilket gør den særdeles fængende for børnene. Forfatteren har evnet at skildre karakterende på en levende og troværdig måde, hvilket gør det nemt for læseren at relatere.
Illustrationerne er utroligt smukke og enkle. Tegnestilen bidrager til børneuniverset, og tager del i at læseren bliver fanget af historien om Pi. Illustrationerne tilføjer en ekstra dimension til historierne, og gør læseoplevelsen endnu mere engagerede.
Bøgerne henvender sig særligt godt til børn helt ned i børnehave alderen.
Skal barnet snart tage et lignende spring f.eks. snart starte i skole, er det helt oplagt at bringe litteratur ind i hverdagen, for at hjælpe barnet på vej, og ikke mindst for at forberede barnet til nogle af de følelser, som næsten altid opstår, når sådanne store begivenheder skal finde sted.
Skriv et svar