Pia Ryding – Højtbegavede børn i dagtilbud
Bag på bogen står der ” find dem og udfordr dem”. Her taler vi om de højtbegavede børn, børn med særlige evner. Vi taler ind i et tema, som der i Danmark ikke er forsket særlig meget i, hvorimod der i udlandet er forsket en hel del i området særlig begavede børn. Bogen er det første danske bidrag til forståelsen af højt begavede børns måde at fungere på.
Om Pia Ryding
Pia Ryding er forfatter og foredragsholder. Pia har arbejdet som projektleder siden 2000, og som freelance projektleder siden 2005. Herudover har Pia Ryding en master i uddannelsesvejledning – og planlægning med fokus på højtbegavede børn. Pia Ryding er født og opvokset på Nørrebro, gift og mor til to drenge, som er særligt begavede. Pia er medstifter af og tidligere bestyrelsesmedlem og rådgivende konsulent i Gifted Children.
Pias mantra er; ” At alle mennesker – og især børn – skal have det godt”
Indhold
Bogen indeholder ti kapitler, og skemaer til download. Du bliver ført gennem baggrundsteori, forskning, praktiske metoder, så du nemt kan spotte de kendetegn, der typisk kendetegner højtbegavede børn.
Bogens opbygning
Bogen er opbygget så den kan læses ud fra den målgruppe af børn, som der arbejdes med. Det vil sige, at du fx kan vælge at fordybe dig i kapitel 5, der handler om de ældre børn (3-6 år). Ligeledes er der i bogen en generel beskrivelse af begrebet høj begavelse, ligesom der diverse skemaer og handleplaner, som du kan downloade.
Du får en guldgrube af viden og handlemuligheder ved læsning af denne bog, som er veldisponeret, nem at læse og godt opbygget i forhold til muligheden for at udvælge sig netop den aldersgruppe, som man ønsker at fordybe sig i.
Hvorfor en bog om højtbegavede børn?
Bogen er den første af sin art i Danmark, og tager fat i et spændende område, som er ret overset. I Danmark spotter vi pt. kun 25% af de højtbegavede børn, hvilket kan fører til mistrivsel og svær skolestart. Pia Ryding siger; ” At være højt begavet ikke er noget, barnet bliver, men er noget barnet er.”
Højtbegavede børn kan lære rigtigt meget, ikke kun udenad (selv om en del af dem har en absurd god hukommelse), men også på et højt abstraktions niveau. Selve det at have et barn, der er højtbegavet er ret tabu belagt i Danmark, hvor janteloven hurtigt kan spærre for intelligens.
Formålet med bogen er at skabe fokus og debat på området, for derigennem at give disse børn bedre mulighed for at skabe sig en tryg start i dagtilbud og senere i skolen.
Min anbefaling
Bogen er en genistreg af format. Der findes ikke meget dansk forskning på området, så vigtigheden af denne bog må understreges. ”Højtbegavede børn i dagtilbud – find dem og udfordr dem, er letlæst, nem at tilgå. Den praksisrettede tilgang betyder, at der er mange varierede beskrivelser af kendetegn, så det bliver lettere at spotte de højtbegavede børn i dagtilbud.
Også anvendelig i skolen
Som souschef på en skole tænker jeg, at pædagogerne i børnehaven og senere børnehaveklasselærerne og senere igen, lærerne får et redskab i hånden, der gør det lettere at møde børnene, og skabe de rette præmisser, der kan gøre dagligdagen for de højtbegavede børn lettere og dermed skabe grobund for en god uddannelsesvej.
Stjernerne
Jeg giver bogen 5 stjerner, og det er velfortjent. Jeg glæder mig allerede til at læse den næste bog af Pia Ryding. Bogen er en ”must have”,, hvis du arbejder eller omgås børn.
Skriv et svar