Et mentalt brusebad af velvære og RO.
Baggrund:
Lea Mette Rasmussen er uddannet lærer på Frederiksberg Seminarium. Derudover har hun en master i professionel kommunikation og er certificeret psykoterapeut på ID Academy samt mindfulnessinstruktør.
Til daglig tilbyder Rasmussen psykoterapi, parterapi, mindfulness og HeartMath Inner Balance-sessioner i sin private praksis på Østerbro.
Christine Erritzøe er uddannet lærer på Zahles Seminarium, uddannet psykoterapeut fra psykoterapeutisk institut, master coach og mindfulnessinstruktør. Hun har en professionsbachelor i Sundhed & Ernæring fra Suhrs Seminar i København. Erritzøe har solid erfaring med fødevarer og motion gennem sit arbejde som fx idrætslærer, massør, psykoterapeut og coach.
Til dagligt arbejder Erritzøe som skolelærer. Sideløbende tilbyder hun psykoterapi, coaching og mindfulness i sin hjemmepraksis på Østerbro.
Erritzøe er derudover medforfatter på ”Elsk din tarm” og ”Elsk din tarm 2 – en arbejdsbog”, som hun udgav sammen med Lene Hansson i 2016.
Resumé:
Vi lever i en tid med sigende krav og forventninger, også til børn og unge. Som følge heraf har tallene for børn og unge med stresssymptomer været kraftigt stigende de senere år og har nu nået alarmerende højder.
”RO” giver et bud på, hvordan børn og unge kan lære at tæmme denne stigende stresstendens ved hjælp af mindfulness.
Bogen består af to dele, en teoretisk og en praktisk.
Første del introducerer læseren udførligt for mindfulness som fænomen og teorien bag, herunder både mindfulness som fænomen, men også det fysiologiske aspekt bag. Den indeholder nogle generaliserede betragtninger om børn og unge. Den giver et realistisk bud på, hvordan mindfulness kan anvendes som pædagogisk og personligt værktøj i kampen mod hverdagens udfordringer og den stigende stresstendens.
Rasmussen og Erritzøe beskriver de unikke aldersbetonede karakteristika for tre aldersgrupper og med udgangspunkt i disse grupperingers udviklingstrin, skitseres mulighederne for at arbejde med mindfulness set i lyset af hver aldersgruppes mestring og eventuelle udfordringer.
Læseren præsenteres endvidere for de ni vigtigste begreber indenfor mindfulness, som igen indplaceres i forhold til de tre aldersgrupperinger, og forfatterne giver deres bud på, hvordan mindfulness kan hjælpe til øget nærvær, koncentration og ikke mindst RO.
Anden del er en praktisk betonet håndbog bestående af 75 simple øvelser af både kortere og længere varighed (ca. 3-30 minutter). De praktiske øvelserne er forklaret i et let forståeligt sprog og er lige til at gå til og udføre. Det er en guide til at inkorporere og fastholde mindfulness i en travl hverdag, både til børn/unge og voksne enten en-til-en, på egen hånd eller i grupper.
Test:
Jeg må tilstå, at jeg var en smule skeptisk, da jeg udstyret med nyeste bog, begav mig mod smådrengenes soveværelse. Jeg var dog fast besluttet på at prøve en enkelt øvelse eller to af, så jeg bedre kunne udtale mig i forbindelse med anmeldelsen.
Jeg tænker såmænd ikke, at mine unger er hverken værre eller bedre end så mange andre, men jeg er dog svært bekendt med ulvetimen omkring sengetid. Med bævrende knæ og dunkende hjerter lindede jeg på døren til en mindre atomkrig af pudekamp og kampråb. De virkede vældigt overtrætte, men ikke just indstillet på at bekende kulør og indrømme det faktum, at de kun gjorde krumspring for at forhindre søvnen i at overmande dem.
Juvel, nu skulle ”RO” stå sin prøve.
Efter en lang institutionsdag og et par hektiske timer i en fortravlet storfamilie, var jeg ærlig talt noget spændt på resultatet. Jeg havde da også fundet en ganske kort øvelse på 10 minutter. ”Mens vi venter” skulle skabe fokus og ro.
Nuvel. Vi gik i gang. Eller rettere, JEG gik i gang. Smådrengene var ikke synderligt interesseret i at sidde stille på gulvet og fokusere på Åndedræt. Dertil havde de for travlt med selv at få pulsen op.
Da jeg havde udvalgt en genstand at fokusere på, begyndte jeg lavmælt at beskrive den. Og nu skete der noget. Drengene zoomede ind og sad pludselig meget stille ved siden af mig. Da den yngste kun er tre år (og derfor yngre end aldersgrupperne i bogen), blev udførelsen af øvelsen ændret en anelse. Vi skiftedes nu til at fokusere og beskrive detaljeret. Drengene var så fordybede i øvelsen, at den trak en smule ud. Men pyt, vi var sammen i nuet. Der var nærvær. Der var RO.
Trods små justeringer i øvelsen for at tilgodese yngstebarnet, så må jeg konstatere, at sessionen var en succes – og de praktiske øvelser skal ganske sikkert udforskes nærmere.
Vurdering:
Det er en kæmpestor fordel, at have teorien og de praktiske øvelser samlet i samme værk. Det giver en god sammenhæng og større anvendelighed.
Bogen er inddelt i meningsfulde kapitler, som giver et godt overblik og gør bogen til et fantastisk opslagsværk, både hvad angår den teoretiske og den praktiske del. Trods sine 252 sider er den ikke større, end man let kan have den med på farten….og det bør man.
Fremmedord og fagudtryk forklaret i et let og forståeligt sprog, så alle kan være med. Øvelserne er velbeskrevne i punktform og er lette at gå til, også for uøvede.
Det er tydeligt, at både Rasmussen og Erritzøe har en solid ballast i form af både teoretisk og praktisk erfaring med børn/unge og mindfulness. Der er en fin forståelse af børns udviklingstrin, hvilket der på fineste vis tages højde for. Dertil kommer naturligvis deres faglighed og erfaring i forhold til mindfulness som begreb og værktøj i det daglige. Det er ren mentalhygiejne, når det er bedst!
Skriv et svar